| |
Wetenschappelijk/educatief
Doet zout de bloeddruk stijgen?
Draagt een overmatige consumptie van zout wel of niet bij tot een
bloeddrukverhoging en dus een verhoogd risico op hart- en vaatziekten?
Hierover bestaan verschillende studies, met tegenstrijdige resultaten.
Meer en meer wordt dan ook gesteld dat er geen eenduidig antwoord
bestaat, maar dat men rekening moet houden met een aantal factoren.
De genen bepalen voor een groot stuk het impact van zout op het
lichaam: bij ongeveer een kwart van de bevolking zorgt zout voor
een verhoging van de bloeddruk. Ook Afrikanen blijken gevoeliger
voor zout dan andere rassen. Mensen met een hoge bloeddruk hebben
tot 60% kans om zoutgevoelig te zijn, volgens een onderzoek bij
Indiana University. Voor hen is het dus wel belangrijk hun zoutconsumptie
te matigen, al was het maar omdat daardoor hart- en vaatziekten
worden voorkomen of uitgesteld.
Het effect van zout op de bloeddruk moet dan ook genuanceerd worden.
Bovendien volstaat een eenzijdige zoutbeperking niet om hoge bloeddruk
onder controle te houden. Ook andere factoren spelen hierbij een
belangrijke rol: bv. diëten of gezonde voeding rijk aan mineralen
kalium en magnesium, plus het matigen van alcoholgebruik.
|